כותבת אורחת: עדה רוטנברג - על עטיפות ספרים וגמדים אלקטרוניים

עטיפה של ספר היא הקשר הראשון שנוצר בין הספר שבפנים לבין הקורא שבחוץ‮. ‬זה שנכנס, למשל, לחנות ‮ ‬ ספרים ונמשך להסתכל‮, ‬מכל הספרים הפרושים על מדף התצוגה‮, ‬דווקא באחד מסוים‮. ‬ספר שאולי יוכל להטיס אותו אל עולם חדש‮, ‬מופלא‮. ‬הוא מסתכל בעטיפה ומהרהר‮: ‬מה יספר לי הספר הזה‮? ‬איזה בן לוויה הוא יהיה לי לזמן הקרוב‮? ‬מה אלמד ואיך אשתנה בעקבותיו‮? ‬ואולי פשוט מחכות לי פה כמה שעות של כיף‮?‬
מכל הפרויקטים שנעשים אצלי בסטודיו‮, ‬האישי ביותר הוא עטיפה של ספר‮. ‬הרי אני אחת מהקוראים הראשונים של ספר לפני הוצאתו לאור‮. ‬למי שאוהב לקרוא‮, ‬זה תפקיד מאוד מסקרן‮: ‬הוא משלב תכונות של איש תרבות ויצירה‮, ‬פרשן ופנטזיונר‮, ‬אנתרופולוג ואיש שיווק‮. ‬כי ברגע שגיבשת איזו תפיסה של הספר‮, ‬עליך להעביר אותה הלאה‮. ‬אל הקורא‮.‬

להעביר ספר שלם רק בדימוי אחד‮? ‬זאת משימה קשה‮, ‬ואם זה ספר טוב‮ - ‬המשימה יותר קשה‮: ‬איך תצליח אמנות של מסר אחד מובהק‮, ‬אמנות של סמלים‮ ‬וכרזות‮, ‬להתמודד עם מסר כל כך מורכב‮?‬
העטיפות של הוצאת‮ ‬גאלימאר‮ ‬הצרפתית פתרו את הדילמה בעזרת גישה מינימליסטית‮:“‬פחות הוא יותר‮”. ‬במשך שנים‮, ‬כמעט כל העטיפות שיצאו שם הסתכמו בכותרת הספר ושם הסופר‮,‬‮ ‬אדום על גבי לבן‮, ‬מסגרת אדומה‮ - ‬וזהו‮. ‬פשוט‮. ‬כך נשמרת לאורך שנים אובייקטיביות אלגנטית שהיא מסימני ההיכר של ההוצאה‮. ‬היום רואים בגאלימאר התפוררות של עקרון הברזל הזה‮. ‬אפשר לדמיין איך בישיבות שיווק מתישות שולפים מומחי השיווק נתוני מכירות של מתחרים‮, ‬דורשים להתקדם עם הזמן‮, ‬להאכיל בכפית‮, ‬ואת המנהל הקריאטיבי הוותיק מתפרץ‮ “‬מֵרד אלור‮! ‬שיהיו אימג’ים‮! ‬אבל אני מתפטר‮!”‬

בהוצאת הספרים הבריטית‮ (‬וגם האמריקאית‮) ‬פינגווין‮חושבים אחרת‮. ‬שם כל עטיפה מקבלת טיפול פרטני‮, ‬גם אם היא שייכת לסידרה‮, ‬ובפינגוין יש הרבה סדרות‮. ‬לרגל‮ ‬70‮ ‬שנה להוצאה‮, ‬הוציאו שם את ‬ פינגווין ביי דיזיין,  המציג את ההיסטוריה של ההוצאה בעיצוב עטיפות‮. ‬ספר מרתק שמלמד כמה דברים על היסטוריה וחברה דרך עיצוב‮.‬
אבל המעצבת המעניינת ביותר של פינגוין כיום לא נכנסה לספר‮. ‬קורלי ביקפורד–סמית‮ ‬מלונדון כנראה עדיין לא סיימה אז את חוק לימודיה‮. ‬היום היא מתפרעת שם‮, ‬עד כמה שבריטית ענוגה יכולה להשתולל במשרד‮: ‬החל ממחוות לז’אנר‮ ‬שרלוק הולמס ועד לסדרת קלאסיקות בכריכת בד‮, ‬שהחלק המעניין ביותר בעטיפות שלה הוא דווקא מה שנוצר מחיבור השידרות של הספרים הניצבים זה‮ ‬לצד זה על המדף‮. ‬
אבל היום לא צריך לעבוד בחברת ענק כדי שקולך יישמע‮. ‬דיוויד דראמונד‮ ‬הוא פרילאנס צנוע שעובד בעליית ביתו במחוז אלגין באונטריו שבקנדה‮, ‬ושם‮... ‬אולי אלה מרחבי הטבע והשקט מסביב ואולי יש להם שם משהו במי‮ ‬השתיה‮, ‬אבל האיש מוציא מתחת הלפטופ שלו הברקות מקסימות ומשעשעות חדשות לבקרים‮ (‬הוא מתחיל לעבוד ב‮–‬4‮ ‬בבוקר‮). ‬כמעט כל עטיפה שיוצאת את‮ ‬מפתן מחשבו שופעת פיקחות והומור יבשושי‮, ‬וכמעט תמיד יש שם רמזים שנותנים לך לעשות חלק מהעבודה בעצמך‮. ‬אפשר להבין את המסר שבעטיפה ביותר מדרך אחת‮. ‬הדימוי אינו איור של הכותרת אלא פרשנות שלה‮, ‬ובמקרים רבים זאת פרשנות הפוכה מזו המילולית‮, ‬וזה יוצר מתח בריא‮, ‬כמו‮ ‬בין שני מרכיבים של קומפוזיציה טובה‮. 
עיצוב עטיפות הוא מיזעור של פרויקט תקשורת חזותית‮, ‬והאמצעים העומדים לרשותנו‮ - ‬איור‮, ‬צילום‮, ‬טיפוגרפיה‮ - ‬הם אמצעים עשירים ולא מתכלים‮. ‬מה שפחות עשיר הוא כמובן התקציב‮. ‬אפילו מעצבי עטיפות מיתולוגיים כמו‮ ‬צ’יפ קיד‮ ‬הניו–יורקי נדרשים ללהטט בין משרות וכמעט אף פעם אינם מתפרנסים רק מאהבתם לעיצוב עטיפות‮.‬

והעתיד‮? ‬הספר האלקטרוני מתקרב אלינו בצעדי גמד קטנים ומהירים‮... ‬רגע‮... ‬בעצם הוא כבר כאן‮. ‬הוא עדיין לא דרס לגמרי את הספר המודפס ועטיפתו‮, ‬אבל לא אתפלא אם זה יקרה‮. ‬מה יהיה אז על העטיפות‮? ‬התשובה היא כנראה ברעיון ובתהליך היצירה‮. ‬רעיונות טובים נשארים אפקטיביים גם‮ ‬אחרי שטכניקות עוברות מהעולם‮. ‬לא היצמדות למדיה מסויימת‮, ‬אלא שאיפה מתמדת לעורר מחשבה או רגש‮, ‬לגרום לכם להרים גבה או להרהר‮, ‬לא להותיר אתכם אדישים לחלוטין‮, ‬וליצור דבר של יופי‮.‬
פורסם לראשונה במסגרת המרכז האקדמי ויצו חיפה